معاون وزیر راه و شهرسازی: نبض حمل و نقل راهبردی استراتژیک در کنار گذر شرقی اصفهان می‌تپد

معاون وزیر راه و شهرسازی: نبض حمل و نقل راهبردی استراتژیک در کنار گذر شرقی اصفهان می‌تپد

به گزارش روابط عمومی آزاد راه سپاهان به نقل از حمل و نقل آنلاین خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو اختصاصی با خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین، هدف از احداث آزادراه کنار گذر شرقی اصفهان را کاهش زمان سیر، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین به شهر، کاهش ترافیک و افزایش حمل بار ترانزیتی دانست و این پروژه را از مهمترین نیازهای استان اصفهان عنوان کرد.

تا پایان امسال چه تعداد آزادراه مقرر است به بهره برداری برسد و اولویت با کدام پروژه‌ها است؟

تا پایان سال جاری، هفت آزادراه مهم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و پنج آزادراه‌ برای تحویل در اولویت است که این پروژه‌ها تا پایان امسال یا اوایل سال آینده افتتاح می‌شوند. اولین پروژه، آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان است که مرحله اول این پروژه ۶۳ کیلومتر طول دارد و در روزهای آینده مرحله اول آن که شامل قطعات یک و دو است به بهره‌برداری خواهد رسید. دومین پروژه آزادراهی کشور که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و پس از افتتاح آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان خواهد بود، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران است. طول این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر است که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. پروژه بعدی آ‌زادراه اراک – خرم آباد است که طول آن حدود ۶۷ کیلومتر است و تا پایان امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. ادامه پروژه آزادراه منجیل به رودبار نیز تا پایان امسال یا اوایل سال آینده افتتاح خواهد شد. آخرین اولویت برای تحویل، آزادراه اصفهان شیراز است که بلندترین آزادراه محسوب می‌شود و احتمالا اوایل سال آینده این آزادراه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. با تحویل پنج اولویت آزادراهی تا پایان امسال و اوایل سال آ‌ینده ۵۱۸ کیلومتر آزادراه را تحویل می‌دهیم که این عدد نسبت به دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر کل آزادراه‌های کشور عدد قابل توجهی محسوب می‌شود و ۲۳ درصد کل آزادراه‌های کشور است.

جنابعالی بفرمایید هزینه ساخت بزرگراه، امروز در هر کیلومتر چه مقدار می‌باشد؟

اکنون ساخت هر کیلومتر آزادراه حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد که در مسیرهای مختلف با شرایط متفاوت این عدد تغییر می کند، به عنوان مثال در مسیرهای کوهستانی هزینه ساخت هر کیلومتر تا حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهد داشت.

مختصری در خصوص مسائل فنی و هزینه ساخت این پروژه بفرمایید؟

آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود. کل طول آزادراه کنار گذر شرقی اصفهان ۹۴ کیلومتر است. مرحله اول این آزادراه شامل قطعات یک و دو به طول ۶۳ کیلومتر است که دارای پنج تقاطع غیرهمسطح است و یک آزادراه شش خطه با کیفیت بالا به بهره‌برداری می‌رسد. قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

برای ساخت مرحله اول این پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از محل صندوق بازنشستگی کشوری انجام شده است اما قیمت آن به روز ۱۲۰ میلیارد تومان است.

چه پروژه‌های آزادراهی را باید تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسانید؟

دو آزادراه دیگر را نیز باید تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسانیم. بخشی از آزادراه حرم تا حرم حدفاصل سمنان – گرمسار به طول ۵۰ کیلومتر اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین آزادراه دیگری در این دولت به نام آزادراه مرند به تبریز به بهره برداری خواهد رسید. با تحویل بخشی از آزادراه حرم تا حرم و آزادراه تبریز – مرند، میزان تحویل آ‌زادراه‌ها به ۶۳۰ کیلومتر می‌رسد یعنی ۲۸ درصد طول آزادراه‌های کشور را تحویل می‌دهیم.

مختصری در خصوص تامین سرمایه این پروژه بفرمایید.

تفاهم‌نامه تامین مالی، اجرا، بهره‌برداری و انتقال آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.

در خصوص آزادراه کنار گذر شرقی بفرمایید که این کنار گذر با چه هدفی احداث شده است؟

این طرح در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت. زمان تردد با افتتاح این آزادراه به نصف کاهش می‌یابد و ترددها بدون تلاقی با ترافیک سنگین انجام خواهد شد و ترافیک شهر اصفهان هم تخلیه می‌شود. با ساخت این آزادراه عملا ترافیک فعلی از شیراز که وارد اصفهان و بعد تهران می‌شد از حاشیه شهر عبور می‌کند و ایمنی افزایش و مصرف سوخت با کاهش مدت زمان سفر کاهش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.